Begonnen in 1947 als een bescheiden vrachtwagenbedrijf, heeft ECS zich ontwikkeld tot een marktleider op het gebied van intermodale logistiek. Vandaag biedt ECS, nog steeds een 100% familiebedrijf, innovatieve duurzame intermodale transportoplossingen en supply chain logistiek in heel Europa en het Verenigd Koninkrijk.
Omer De Dijcker krijgt zijn allereerste nummerplaat, het symbolische begin van wat uiteindelijk zou uitgroeien tot ECS, een marktleider in intermodaal transport en supply chain logistiek, twee generaties later.
Geïnspireerd door hun vader Omer richten de broers Gustaaf en Maurice De Dijcker in 1963 De Dijcker NV op, toen nog een bescheiden vrachtwagenbedrijf. Door volharding en toewijding veranderden ze deze bescheiden onderneming in een bloeiend familiebedrijf.
Na een familiale aandeelhouderswissel in 1985 zet Gustaaf De Dijcker een belangrijke stap voorwaarts door alle aandelen van DD Trans te verwerven. Het transportbedrijf is gevestigd in Brugge, omdat een belangrijk contract betrekking heeft op het vervoer van bouwmaterialen voor de uitbreiding van de haven van Zeebrugge. Gustaafs dochter Christine, die datzelfde jaar afstudeert, vervoegt haar vader in het bedrijf, net als haar echtgenoot Marc Lanckriet.
DD Trans neemt ECS, European Container Services, over. Aanvankelijk richt ECS zich op onbegeleid containervervoer in 45-voetcontainers (33 EU palletten) van Europa naar het VK en Ierland. Dit is de geboorte van dé Europese Container, de sleutel tot het succes van ECS en haar CSR missie.
ECS opent haar kantoor in Venlo, Nederland, om zich te concentreren op de Nederlandse, de Duitse en ook de Oost-Europese markt.
ECS zet zijn internationale expansie voort en versterkt zijn marktaanwezigheid in Frankrijk door een kantoor te openen in Le Havre. Met deze geografische decentralisatie wil ECS zijn focus op lokale markten benadrukken.
ECS breidt zijn dienstenaanbod uit, brengt nu geconditioneerde transportoplossingen op de markt en investeert in een eerste reeks van 100 nieuwe reefers. Het bedrijf claimt zijn plaats op de markt van het geconditioneerd transport.
Om zijn positie op de Britse en Ierse markt verder te versterken, opent het bedrijf een Iers verkoopkantoor in Waterford en start het korte vaart-activiteiten met C2C Shipping Line.
ECS breidt zijn intermodale oplossingen nog verder uit en opent nu een kantoor in Noord-Italië, dat een groter deel van de Zuid-Europese markt bestrijkt via een intermodale corridor van en naar Italië (de meest mature Europese vrachtcorridor).
Kelly De Dijcker en Pieter Balcaen nemen de rol van co-CEO van de groep op zich. De verschuiving wordt gemaakt van een transportbedrijf naar een intermodale logistieke operator. De groep wordt een toonaangevende intermodale logistieke dienstverlener in Europa door een uitgebreid intermodaal netwerk van trein, vrachtwagen en schip aan te bieden.
ECS verwerft 2XL, gespecialiseerd in supply chain en geïntegreerde logistieke diensten. Hiermee geeft de groep verder invulling aan zijn strategische ambitie om innovatieve supply chain-oplossingen te leveren. Zo ontstaat een toonaangevende Europese logistieke groep die intermodaal transport, warehousing en duurzame oplossingen voor de geïntegreerde supply chain aanbiedt.
ECS breidt zijn one-stop-shop supply chain-oplossingen uit en versterkt zijn positie op de Franse markt en opent een magazijn van 39.000 m² met een directe spoorverbinding, als onderdeel van de trimodale terminal Delta3 in Dourges, Frankrijk.
In de nieuwe realiteit na de Brexit blijkt onze uitgebreide kennis van logistiek tussen het VK en het Europese vasteland van grote waarde. We specialiseren ons in douaneformaliteiten om het vrachtvervoer van onze klanten - de Europese en Britse grote verladers - te vergemakkelijken. ECS streeft naar een totaal dienstenportfolio in volle ladingen en supply chain.
ECS herschikt het familiaal aandeelhouderschap. Christine De Dijcker en Marc Lanckriet zijn nu voor 100% aandeelhouder van het familiebedrijf. Hun kinderen Cédric en Alizée Lanckriet bouwen ondertussen mee aan de toekomst van ECS. De voorzitter van de raad van bestuur, Philippe Mathieu, neemt de operationele leiding van ECS in handen als CEO, en Bart De Smet wordt de nieuwe voorzitter.
Sven Pieters is door de raad van bestuur benoemd tot nieuwe CEO. In lijn met de strategie, visie en missie van ECS zet de nieuwe CEO zich in om duurzaamheid als centrale pijler van onze aanpak te handhaven. ECS investeert in een nieuw, volledig geautomatiseerd en spoorverbonden magazijn met een opslagcapaciteit van 82.000 EU-pallets in Zeebrugge.